بیماری کرونا چیست و چگونه با آن مقابله کنیم ؟

4 سال پیش
بیماری کرونا

بیماری کرونا از جمله بیماری هایی است که اخیرا شیوع گسترده ای در سطح جهان پیدا کرده و تاکنون افراد زیادی را نقط مختلف دنیا درگیر نموده است. در این مطلب قصد داریم به بررسی بیماری کرونا و نحوه ی انتقال آن و همچنین راه های پیش گیری از این بیماری نگران کننده بپردازیم. تا انتهای این مقاله با جفت هیچ همراه باشید.

کرونا چیست ؟

واژه ی “کرونا ویروس” از کلمه ی انگلیسی “corona” و همچنین یک کلمه ی یونانی برگرفته شده و به معنای تاج یا هاله می باشد. این نام گذاری به این دلیل است که این ویروس در زیر میکروسکوپ شبیه به یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی دیده می شود. در واقع زواید تاج مانندی بر روی سطوح دیواره ی ویروس ها وجود دارد.

بیماری کرونا

کرونا ویروس ها در واقع خانواده ی بزرگی از ویروس ها هستند که از سرماخورگی ساده تا بیماری های شدیدتری از جمله سارس را شامل می شوند. کرونا ویروس ها نخستین بار در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و تحقیقات فراوانی بر روی این گروه از ویروس ها شکل گرفت.

ویروس کرونا به طور طبیعی در بین پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند؛ اما با این وجود تا به حال ۷ نوع کرونا ویروس که به انسان سرایت می کند نیز کشف شده که از دسامبر ۲۰۱۹ تاکنون شاهد بروز و شیوع آخرین نوع این ویروس هستیم که سازمان جهانی بهداشت آن را کووید ۱۹ نام گذاری کرده است. این ویروس کرونای جدید ابتدا از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و خیلی سریع در اکثر نقاط جهان و از جمله ایران پخش شد. این ویروس جدید، قبل از دسامبر ۲۰۱۹ و شیوع و همه گیر شدن در بین انسان ها دیده نشده بود.

مهم ترین گونه ی ویروس هایی که باعث بروز سرماخوردگی می شوند، راینو ویروس ها هستند. جالب است بدانید در حالت عادی کرونا ویروس ها نیز باعث بروز نوعی سرماخوردگی شده که کمی شدت بیشتری دارد. اما در حال حاضر شاهد شیوع نوع تکامل یافته ی این ویروس هستیم که ساده تر منتقل شده و بیماری شدیدتری ایجاد می کند.

بیماری کرونا

بیماری کرونا چه علائمی دارد ؟

این بیماری نسبت به نوع و شدت ویروس آن، طیف وسیعی از علائم را در بر می گیرد که از آن جمله می توانیم به علائم عادی و روتین سرماخوردگی معمولی، سرفه، تب، تنگی نفس و حتی مشکلات حاد تنفسی اشاره کنیم. نوع شدید و مهلک این ویروس علاوه بر دستگاه تنفسی، سایر ارگان های حیاتی بدن از جمله کبد و کلیه را نیز درگیر کرده و می تواند مشکلات گوارشی، نارسایی کلیه و اختلال در انعقاد خون را به دنبال داشته باشد.

لازم به ذکر است که این بیماری در برخی از موارد حتی یک دوره ی نهفتگی نسبتا طولانی نیز ممکن است داشته باشد. در طول این دوره، هیچ گونه علائمی در فرد بیمار دیده نمی شود؛ اما می تواند بیماری را به سایر افراد منتقل نماید. متاسفانه شدت انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر بسیار بالاست و همین عامل باعث شیوع گسترده و بسیار سریع بیماری شده است.

بیماری کرونا

آیا بیماری کرونا قابل درمان است ؟

انواع ضعیف این بیماری معمولا همانند سرماخوردگی و آنفولانزا با چند روز استراحت در منزل و خوردن مایعات به تدریج رو به بهبود می رود و مشکل خاصی برای فرد بیمار ایجاد نخواهد شد. اما در انواع شدید بیماری و یا مواردی که فرد مشکلات زمینه ای (از جمله دیابت، آسم، مشکلات قلبی، ضعف سیستم ایمنی، کهولت سن و غیره) دارد، این ویروس می تواند مشکلات حادی را ایجاد کند و حتی منجر به ذات الریه و مرگ افراد شود. متاسفانه تا به حال هیچ دارو و درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و بهترین و تنها راه ممکن پیشگیری از بروز آن است.

چگونه از شیوع و همه گیر شدن ویروس کرونا جلوگیری کنیم ؟

در این بخش از مطلب، به تعدادی از مهم ترین راهکارها جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس اشاره می کنیم.

دست ها را به صورت مداوم با آب و صابون بشویید. از ضد عفونی کننده های حاوی الکل نیز می توانید استفاده نمایید.

تا حد امکان از حضور در اجتماعات و محیط های شلوغ خودداری کنید و از افرادی که علائمی شبیه به آنفولانزا و سرماخوردگی دارند، فاصله بگیرید.

از دست دادن و روبوسی کردن با دوستان و آشنایان خودداری کنید.

اشیاء و سطوحی که دائما با آنها سروکار دارید را ضد عفونی کنید.

در محیط های شلوغ از ماسک های با کیفیت استفاده نمایید؛ به خصوص افرادی که علائمی همچون سرفه و عطسه دارند، حتما باید ماسک بزنند.

هنگام خروج از منزل از دستکش های یک بار مصرف استفاده نمایید.

گوشت و تخم مرغ را به طور کامل بپزید.

بیماری کرونا

از کرونا نترسید!

استرس و نگرانی دائمی ناشی از ترس مبتلا شدن به این بیماری، باعث ترشح گسترده ی هورمون کورتیزول در بدن می شود که سیستم ایمنی را تغعیف کرده و در نتیجه بدن را در برابر این ویروس، آسیب پذیرتر می کند. بنابراین در درجه ی اول لازم است آرامش خود را حفظ کنید و با مصرف میوه جات و خوراکی های مقوی، سیستم ایمنی خود را تقویت نمایید.

افرادی که مشکلات زمینه ای خاصی نداشته و از یک سیستم ایمنی قوی برخوردار هستند، در مواجهه با بیماری کرونا با مشکل خاص و حادی روبرو نشده و بعد از چند روز استراحت بهبود می یابند؛ همان طور که تاکنون در نقاط مختلف دنیا افراد زیادی به سلامت از این بیماری گذر کرده اند. بنابراین نباید از این بیماری بترسید؛ در عوض سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و نکات ایمنی را رعایت نمایید تا از بروز این بیماری جلوگیری و سلامت شما تضمین شود.

0
نویسنده مطلب امید قدرتی
دانشجوی کارشناسی - کامپیوتر نرم افزار - علاقه مند به سئو و تولید محتوا

دیدگاه شما

بدون دیدگاه