متاورس و موقعیت های طلایی برای کسب و کارها

2 سال پیش
عظیم مدیا

این روزها از تمام کانال های خبری، شبکه های اجتماعی و … اسم متاورس به گوشمان می خورد و شاید این دلهره در همه ما و به خصوص صاحبین کسب و کارها ایجاد شود که باید هر چه زودتر آموزش متاورس ببینند و وارد آن شوند تا از قافله عقب نمانند.

اینجا این سوال پیش میاید که آیا الان زمان مناسبی برای ورود مشاغل به متاورس است؟ اگر جواب بله است از چه طریقی می توان اقدام کرد و اگر جواب خیر است، چه زمانی را باید برای آن در نظر بگیریم؟

در این مقاله قرار است پس از توضیح درباره ی چیستی متاورس و آینده ی آن، به این سوالات به طور مفصل پاسخ دهیم تا بتوانید دید درستی نسبت به آینده ی شغلیتان در دنیای متاورس داشته باشید.

آیا تعریف دقیقی از متاورس وجود دارد؟

می توان گفت حتی پیشتازان و بنیانگذاران متاورس هم هنوز تعریف دقیق و کاملی از متاورس ندارند زیرا این ایده هنوز به تکامل نرسیده است و هنوز در حال رشد است.

اما اگر با اطلاعات موجود بخواهیم آن را توصیف کنیم باید بگوییم که متاورس دنیایی مجازی موازی با دنیای فیزیکی و واقعی است. اصلا نیازی نیست به چیزی پیچیده فکر کنید. فقط تصور کنید که مثلا در بازی‌های سه بعدی حضور دارید و به جای اینکه از دکمه برای دست زدن و ضربه زدن به چیزی استفاده کنید، دست خودتان را به آن‌ می‌زنید.

فعلا در فضای سه بعدی فقط حس‌های بینایی و شنوایی درگیر هستند ولی ممکن است سایر حس‌ها هم درگیر شوند. مثلا لامسه و بویایی. اینجا است که همه چیز خیلی هیجان‌انگیزتر می‌شود.

البته به تازگی دستکشی به نام دستکش هپتیکی تولید شده است که به ما این اجازه را می دهد تا هر چیزی که می خواهیم در دنیای متاورس لمس کنیم.

متیو بال در نام بردن ویژگی‌های این جهان، صحبت خود را با تداوم متاورس آغاز می‌کند:

این جهان هرگز “تنظیم مجدد” یا “مکث” یا “پایان” ندارد؛ فقط به طور نامحدود ادامه پیدا می‌کند. و با “طیف فوق‌العاده گسترده‌ای از مشارکت‌کنندگان” به پایان می‌رسد.

یعنی ایده متاورس چیزی فراتر از ایجاد صفحات استاتیک دو بعدی یا سه بعدی است. این دنیای دیجیتال می‌تواند به عنوان یک بازی ویدیویی، یک فضای اجتماعی یا حتی یک فروشگاه ساخته شود. می‌توانید یک مهمانی مجازی را در آن میزبانی کنید، کالاهای مختلف را بخرید و بفروشید، با دیگران ملاقات کنید، کار کنید یا فقط تعامل اجتماعی داشته باشید.

انتخاب این موارد به هدف و خلاقیت شما بستگی دارد. به همین دلیل است که بازاریابی در متاورس یک پتانسیل عظیم برای برندها است، چون امکانات بی شماری در آن وجود دارد. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا آینده متاورس روشن است؟

شاید برای خیلی از افراد و بیشتر از همه صاحبین کسب و کارها این سوال پیش بیاید که آیا متاورس آینده ی روشنی دارد و یا تا یک حدی پیش می رود و مثل خیلی از ترندها به فراموشی سپرده می شود؟

در جواب باید بگوییم که آینده متاورس هیچ پایانی ندارد. برعکس با حضور کاربران بیشتر در این فضا، بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. این برنامه ساده‌ای نیست که آن را از اپ استور دانلود کنیم یا برای سرگرم کردن کودکان یا خودمان وارد آن شویم. متاورس جهانی مجازی است که واقعیت و دنیای مجازی را ادغام می‌کند. این را هم در نظر داشته باشید که متاورس می‌تواند یکپارچه یا غیر یکپارچه باشد.

یعنی هر بیزینس یا برندی متاورس مخصوص به خود را داشته باشد؛ و از طرف دیگر اگر بتوان از این متاورس به آن یکی تله پورت کرد، یکپارچگی در این فضای سه بعدی به وجود می‌آید که خیلی هم جذاب است! اگر روی زمین خاکی نتوانستیم غیب و ظاهر شویم، حداقل این اتفاق را در دنیای مجازی سه بعدی تجربه می‌کنیم!

آینده متاورس به کاربران اجازه می‌دهد انواع اشیا مثل زمین، کالاهای پوشیدنی و … را ایجاد کنند، بخرند یا به فروش برسانند؛ و مهم‌تر از همه در این دنیا سرمایه‌گذاری کنند. همچنین کاربران می‌توانند به خاطر زحماتی که در متاورس انجام می‌دهند شناخته شوند و به آنها پاداش داده شود.

برندهای فعال در متاورس

پلتفرم‌های موجود برای ورود به دنیای متاورس 

بعد از شناخت کلی متاورس، به عنوان یک صاحب کسب و کار و یا حتی فرد عادی حتما این سوال برایتان پیش میاید که چطور می توان وارد دنیای متاورس شد تا بتوان در آن به کار و تفریح پرداخت.

بزرگ‌ترین فضاهای متاورسی که تاکنون برای بازاریابی دیجیتال ایجاد شده است، شامل Fortnite و Roblox است. چنین فضاهایی این فرصت را به برندها داده است تا محصولات خود را به گونه‌ای تبلیغ کنند که شاید در دنیای واقعی دست نیافتنی بوده است.

مثلا برند اسکیت‌برد Vans یک پارک مجازی مخصوص اسکیت‌سواری‌ در metaverse roblox ایجاد کرده است که به بازیکنان خود اجازه می‌دهد در آن بازی کنند، امتیاز جمع کنند و از آیتم‌های موجود در فروشگاه مجازی آن برای شخصی‌سازی آواتارهای خود استفاده کنند. این پارک تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۸ میلیون بازدیدکننده داشته است.

برند گوچی نیز چنین تجربه‌ای را رقم زده است. Gucci باغ گوچی را در همین پلتفرم افتتاح کرده است؛ یک فضای مکمل مجازی برای تجربه دنیای واقعی که قبلا در فلورانس ایتالیا ساخته شده بود. همچنین یک جفت کفش ورزشی دیجیتال انحصاری توسط مدیر خلاق گوچی، الساندرو میکله – به نام Gucci Virtual 25 – طراحی شده است که می‌توان آن را در برنامه‌هایی مانند Roblox و VRChat پوشید.

خیلی عجیب است نه؟ من شخصا با شنیدن این خبرها به یاد سریال معروف نتفلیکس، آینه سیاه یا Black mirror افتادم. این سریال که در مورد آینده و تاثیر تکنولوژی‌های پیشرفته بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد است، نمونه‌هایی از آینده متاورس را از اهمیت آواتار افراد گرفته تا حضور در بازی‌ها و برنامه‌های مجازی مختلف به تصویر کشیده است.

برای آشنایی با یکی از قسمت‌های این سریال فوق‌العاده جذاب، مقاله ربات های هوشمند انسان نما را بخوانید.

متاورس چه فرصت ها و مزایایی برای کسب و کارها فراهم کرده است؟

آن روزی که ما به جای جستجوی لباس در اینستاگرام و خرید از آنلاین شاپ‌ها در متاورس به دنبال لباس بگردیم. آن وقت است که باید به جای تومان و دلار، ۰.۰۰۱ بیت کوین یا اتر بدهیم یا دلار بدهیم و NFT ها را تهیه کنیم. شاید این خیلی عجیب باشد؛ اما آینده متاورس مزیت‌های زیادی دارد.

امکان تعامل با کاربران در آینده متاورس 

مردم از تبلیغ مستقیم خوششان نمی‌آید. بنابراین از آنجایی که برندها سعی می‌کنند به متاورس نفوذ کنند، مهم است که روش‌های تعامل و ارتباط صمیمانه با کاربران را بدانند و رعایت کنند. تبلیغات نباید آزاردهنده باشد و باید باعث استقبال بیشتر کاربران این دنیای مجازی شود.

به یاد داشته باشید که نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن قالب جدید وارد یک پلتفرم جدید شوید. مثلا برندها وقتی با اعضای جامعه توسعه‌دهندگان Roblox برای ایجاد آیتم‌ها و تجربیات شریک می‌شوند، جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند. حتی وقتی O2 کنسرتی را در Fortnite برگزار کرد، با سازندگانی که قبلا در پلتفرم Fortnite متخصص بودند، شریک شد.

به این به عنوان یک کمپین‌ اینفلوئنسر مارکتینگ فکر کنید. دقیقا مثل بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام.

برای آشنایی با فعالیت موثر در اینستاگرام، مقاله بازاریابی در اینستاگرام را مطالعه کنید.

امکان برقراری روابط قوی و بلند مدت با مخاطبین

دنیای مجازی متاورس خیلی تعاملی است، پس می‌توان از آن برای ارتباط عمیق‌تر با مخاطبین استفاده کرد. مثلا بازی‌های مهیج افراد زیادی را به سمت شما می‌کشاند. یا رویدادهای جذاب مجازی که می‌تواند مفید یا سرگرم‌کننده باشد. هر برند یا کسب و کاری این امکان را دارد که فضای خودش را ایجاد کند یا مهمان فضاهای موجود مثل Roblox شود. این فضا در حال حاضر میزبان رویدادها و کمپین‌های خیلی از برندها است.

هنوز رقیب خاصی ندارید!

همانطور که گفتیم این دنیا تقریبا هنوز بکر است. مثل یوتیوب یا فیس بوک نیست که میلیاردها کاربر در آن حضور داشته باشند. بنابراین هنوز کلی فرصت در آن وجود دارد. به قول معروف باید تا تنور داغ است، خمیر را بچسبانید. چون ممکن است به زودی تعداد زیادی از برندها وارد کار شوند و آنقدر رقیب و دست زیاد شود که موفقیت شما نیاز به خلاقیت و تلاش ویژه‌ای داشته باشد.

از آنجایی که برندسازی، بازاریابی و تبلیغات در متاورس بسیار جدید است، قیمت‌ها هنوز برای اجرای کمپین‌ها بسیار پایین است. اگر شما یک صاحب یک برند یا کسب‌وکار هستید و ذهن بازی دارید، وقت آن رسیده است که حضور در این فضا را تجربه کنید.

به خاطر داشته باشید که تبلیغات معمولی کار نمی‌کند. باید خلاقانه فکر کنید و از تعامل به عنوان KPI اصلی خود استفاده کنید. از آنجایی که این فناوری جدید است، امکان اندازه‌گیری و ردیابی مثل سایر تاکتیک‌های بازاریابی وجود ندارد، اما کافی است صبر کنیم. با گذشت زمان همه چیز پیشرفت بیشتری پیدا می‌کند.

فرصت ها و مزایای متاورس برای کسب و کارها

تمرکز روی بازاریابی تعاملی

چند سالی است که مردم به خرید از فروشگاه‌های آنلاین عادت کرده‌اند و خیلی راحت انتخاب می‌کنند. اگر حضور در فضای سه بعدی را هم تجربه کنند، مسلما خیلی از این فضا خوششان می‌آید. می‌توانند در خیابان‌ها و جاده‌های مجازی قدم بزنند، با یکدیگر تعامل داشته باشند، ویترین مغازه‌ها را ببینند و اگر از کالایی خوششان آمد آن را امتحان کنند و حتی بخرند.

این فضا باعث می‌شود کم کم مغازه‌های فیزیکی فراموش شوند. چون مردم خیلی راحت روی مبل یا تختشان دراز کشیده‌اند و محصولات را می‌بینند و می‌خرند. مثل همان تجربه‌ای که از خرید از آمازون دارند. با این تفاوت که می‌توان محصول را امتحان کرد و از خواستن آن مطمئن شد.

افزایش درآمد با دنیای متاورس

متاورس دنیایی است که مردم می‌خواهند زندگی خوبی در آن داشته باشند. داشتن خانه‌های زیبا، پوشیدن لباس‌های خوب، حضور در رویدادهای جالب و خودنمایی با همه آنچه که دارند! بنابراین کسب و کارها باید تمام تلاش خود را برای ایجاد محصولات مجازی که مردم تمایل به خرید آن‌ها دارند، انجام دهند.

درآمدزایی در دنیای متاورس از طریق خرید و فروش و پرداخت هزینه با رمز ارزها و توکن‌های دیجیتالی است. برخی از محصولات خاص و یونیک در این فضا تبدیل به توکن شده و هزاران و بلکه میلیون‌ها دلار قیمت‌گذاری می‌شوند. مانند خرید کشتی تفریحی و حتی خرید زمین در متاورس ! به نظر شما کشتی تفریحی واقعی بهتر نیست! من که ترجیح می‌دهم پولم را صرف کشتی تفریحی واقعی کنم و با آن در سواحل خلیج فارس یا شرق آسیا وقت بگذرانم.

اما آنقدر این فضا محبوب شده است که میلیون‌ها دلار هزینه برای این کالاهای مجازی سه بعدی می‌شود. بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در متاورس ۲.۴۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ بوده است.

امکان انجام آزمایش و حدس و خطا در دنیای متاورس 

حضور در دنیای متاورس برای بازاریابان بسیار هیجان‌انگیز است. اصول، استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی برای حضور در متاورس و تولید محتوا در این فضا وجود دارد. آینده متاورس فضای زیادی برای آزمایش کردن در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد. هنوز همه چیز بررسی نشده است و پارادایم‌ها هنوز به طور کامل و جامع ایجاد نشده‌اند. همین به بازاریابان فضای زیادی می‌دهد تا سعی کنند در رویکردهای مخصوص به خود منحصر به فرد باشند.

آینده ی کسب و کارها در جهان متاورس به چه شکل خواهد بود؟

همانطور که میدانیم در حال حاضر شرکت ها و برندهای مطرح دنیا مثل فیسبوک و گوچی در حال سرمایه گذاری در متاورس هستند، زیرا آنها فهمیده اند که متاورس آینده ی جهان است و برای بقا کسب و کار و رشدشان باید وارد آن شوند.

الان حتما این سوال برای شما پیش آمده که آیا باید از الان به خوبی متاورس را آموزش ببینیم؟ سرنوشت کسب و کارهای ما چه می شود؟ کسب و کارهایی که به بزرگی فیسبوک نیستند که بتوانند از الان وارد فضای مجازی متاورس شوند و در آن سرمایه گذاری کنند.

باید بگوییم که اصلا نگران نباشید، هنوز زود است اما باید این را بدانید که در آینده ای نه چندان دور همه ی ما و همه ی مشاغل باید وارد متاورس شوند و کاری که ما باید انجام دهیم آن است که برای آن روز آماده باشیم.

آمادگی برای آن روز هم چیزی نیست جز آنکه کسب و کارمان را به طور کامل وارد فضای آنلاین کرده باشیم و در آن جایگاهمان را محکم کرده باشیم. علاوه بر آن باید همیشه از اخبار مربوط به متاورس اطلاع داشته باشیم تا بتوانیم در بهترین زمان و موقعیت، کسب و کارمان را وارد این فضا کنیم!

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

اگر هنوز کسب و کارتان را آنلاین نکردید همین امروز شروع کنید تا از بقیه رقبایتان عقب نمانید. شما برای ورود و رشد در فضای آنلاین نیاز به یک مشاوره ی قوی دارید. آژانس توسعه آنلاین کسب و کار عظیم مدیا (azim.media) می تواند شما را در این مسیر و کسب موفقیت در فضای آنلاین یاری کند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا یکی از بهترین آژانس ها برای توسعه آنلاین کسب و کار شما و ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ است. عظیم مدیا در زمینه های مختلفی مثل طراحی و برگزاری کمپین های دیجیتال، تمامی خدمات سئو، آنالیز تکنیکالی رقبا و ساخت وبسایت سئو محور به کسب و کار شما در راستای افزایش فروش آنلاینتان کمک می کند.

می توانید در وبسایت و شبکه های اجتماعی عظیم مدیا بیشتر با مطالب حوزه تکنولوژی و کسب و کار آشنا شوید و علاوه بر آن خدمات آنها را بهتر بشناسید:

Instagram: https://www.instagram.com/azim.media.agency

Linkedin: https://www.linkedin.com/company/azim-media

Aparat: https://www.aparat.com/Azim.Media

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCdc13wsKcZ-OrdNyfFb27tQ

هر سوالی که داشته باشید می توانید با عظیم مدیا برای دریافت مشاوره تماس بگیرید:

۰۲۱۹۱۰۰۴۵۴۳

0
نویسنده مطلب امید قدرتی
دانشجوی کارشناسی - کامپیوتر نرم افزار - علاقه مند به سئو و تولید محتوا

دیدگاه شما

بدون دیدگاه